8 jan 2015

Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk

Voor het vak rzl werd gevraagd enkele casussen te lezen en nadien een van de drie casussen te bespreken. Men kon kiezen uit:

Alle artikels kunt u raadplegen door op de bovenstaande titel te klikken. Mijn gekozen artikel is: "Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk", omdat ik meteen overtuigd was dat ik niet akkoord ging met deze opvatting.





Het artikel gaat over het wel-of-niet afschaffen van het huiswerk. Sommige mensen zouden dit willen afschaffen omdat het kind te weinig vrije tijd heeft en de relatie tussen familie (ouders) en het kind kan versterkt worden.




Persoonlijk ga ik hier niet mee akkoord omdat huiswerk zeer belangrijk is voor kinderen. Door het huiswerk leren de kinderen hun werk plannen, ze leren zowel zelfstandig als in groep werken en bovendien, zeer belangrijk, ze leren de leerstof inoefenen. Kinderen hebben hier nood aan. Het is belangrijk dat ze enkele oefeningen kunnen maken om zich later te kunnen ontplooien tot een volwaardig individu. Dit is heel belangrijk voor hun verdere leven en voor hun verder studiekeuzes. Daarom ben ik er absoluut tegen als huiswerk wordt afgeschaft.

Huiswerk duurt soms lang, is lastig of we weten niet goed hoe we aan iets moeten beginnen maar uiteindelijk komen we er wel op onze eigen manier en ons eigen tempo en vooral deze twee aspecten zijn prioriteit.



Ik denk, als het huiswerk afgeschaft wordt, dat er heel veel leerstof verloren gaat. De leerlingen zullen meer vrijheid hebben (wat goed is) maar het zal teveel worden en dat is dan weer niet goed. Er moet dus een evenwicht zijn in vrije tijd (ontspanning) en werk (inspanning). Als dit niet in balans is, zal het kind op een of andere manier niet slagen. Teveel werken is niet goed want iedereen heeft nood aan ontspanning maar teveel ontspanning is ook niet goed want dan leer je niets of toch weinig.




Ik begrijp wel dat sommige kinderen laaggeschoold zijn, dat kinderen het moeilijk hebben op school maar juist aan die kinderen moet men veel aandacht schenken. Er zijn genoeg scholen voor kinderen die niet mee kunnen in het gewoon onderwijs (ik denk aan bijzonder onderwijs) maar die leerlingen moeten wel eerst de kans krijgen om zich te ontplooien in het gewoon onderwijs. Dit kan controleren door huistaken, toetsten en andere werkmiddelen te gebruiken. Pas dan weet de ander of een leerling kan slagen, de leerstof begrijpt of als die leerling toch zal moeten 'zakken'.





Dit brengt we zelf meteen naar mijn volgend standpunt: de testen mogen niet alleen kennis zijn maar moeten ook vaardigheden zijn. Het is niet omdat een leerling geen definitie kent van een of ander woord, dat hij of zij het woord niet begrijpt. Ik vind de praktijk en dus vaardigheden zeer belangrijk.


Bijvoorbeeld: als je houtbewerking studeert en je leert hoe je een vogelkastje moet maken, is het belangrijk om dat kastje ook zelf te maken. Het uitvoeren, de praktijkervaring is belangrijk. Wanneer je dan nog iets niet begrijpt, kun je altijd vragen stellen. Ik denk dat deze methode veel beter is om de inhoud van de leerstof te begrijpen dan wanneer je een handleiding heeft en dat moet je vanbuiten leren.


Indien je dit ook zo vindt of hier helemaal anders tegenaan kijkt, mag je dit altijd laten weten.




4 opmerkingen:

  1. Ik kan me vinden in je mening. Maar als er enkele 'probleemleerlingen' in je klas zitten, wordt het toch moeilijk om telkens weer extra aandacht aan hen te schenken. De leerlingen van je klas kunnen je dat later misschien kwalijk nemen dat je altijd met dezelfde leerlingen bezig bent, en nooit met hen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit in de praktijk gaat, maar op de leeftijd van de lagere school heeft iedereen aandacht nodig. Maar voor de rest vind ik dat je gelijk hebt, want de praktijk is inderdaad even belangrijk.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo

      Dank je wel voor de reactie op dit bericht. Ik denk dat dit geen probleem is omdat huiswerk momenteel nog niet afgeschaft is en dus komen leerkrachten zeker en vast voor deze situatie te staan. Er zijn nu ook kinderen met een probleem, achterstand of iets anders en het is de taak van de leerkracht om de kinderen te begeleiden. Juist wanneer huiswerk zal wegvallen, zullen er nog meer problemen komen en dat is nu weer eens een reden waarom het dus niet mag gebeuren.
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Dag Deirdre

    Ik ben akkoord met je mening, maar toch niet volledig. Je spreekt over het feit dat kinderen niet té veel huiswerk mogen hebben. Dit vind ik zéér correct. We leven in een zware samenleving waar de lat altijd zeer hoog wordt gelegd. Dit gebeurt al van kleins af. Dat vind ik jammer. Ikzelf heb m'n hobby moeten opgeven voor school. Sindsdien heb 'k het zeer moeilijk met leerkrachten die dag in, dag uit huiswerk geven. Ik moest mijn grootste passie aan de kant zetten om te kunnen voldoen aan de eisen van de maatschappij.

    Ik vind het mooi hoe je verwoord dat niet alleen kennis belangrijk is. Vaardigheden zijn minstens even belangrijk, of misschien nog belangrijker. Tof dat je er ook zo over denkt!

    Wij zijn thuis met 3 kinderen. Wij zijn alle drie helemaal verschillend op vlak van school. M'n broers hadden het niet gemakkelijk met leerstof blokken. Ik had het hier minder moeilijk mee. m'n ouders hebben dus heel wat tijd ingestoken. Ik merkte op dat dat vaak tot discussie leidde, want m'n broers frustreerden zich dat ze zoveel hulp nodig hadden. Huiswerk moet dus ook goed begeleid worden vanuit de klas. De huistaak eens overlopen en misschien al eens een voorbeeldoefening maken, kan hierbij een grote hulp zijn!

    Mijn juf van het 5e en 6e leerjaar had de regel: geen huiswerk al iemand jarig is. Ik zal deze regel volledig overnemen. Als iemand jarig is, moet die 100% kunnen genieten van zijn/haar verjaardag. Daarnaast zal ik ook niet iedere dag huiswerk meegeven denk 'k. Er moet echt ademruimte zijn voor kinderen. Zij hebben meestal meerdere hobby's die ze moeten gecombineerd krijgen.

    Waar zou jij de streep trekken voor huiswerk?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paulien

      Bedankt voor je reactie op dit artikel. Het is zeer sterk dat je durft te zeggen dat jij je passie hebt moeten opgeven voor de maatschappij. Ik weet zeker dat dit een zeer zware en moeilijke beslissing moet geweest zijn!

      Het is inderdaad een must dat de leerlingen hun taak begrijpen. De leerkracht speelt hier een zeer belangrijke rol in! Zij kan inderdaad een voorbeeld oefening tonen en ik vind het ook belangrijk dat de leerkracht vraagt aan haar leerlingen of alles duidelijk is. Pas nadat je dit vraagt, weet je zeker of de leerlingen het begrijpen en alleen verder kunnen werken. indien dit niet zo is kan je nog even kort herhalen of een voorbeeld oefening maken.

      De regel die jouw leerkracht toepaste, vind ik zelf ook zeer leuk. Ik zal dit ook meenemen naar mijn toekomst als leerkracht. Ik zou dit zeker en vast uitvoeren want kinderen mogen niet werken op hun verjaardag! Ze mogen enkel genieten en spelen, dat vind ik.

      Ik zou ook niet elke dag huiswerk meegeven maar toch zeker een twee of drietal keer per week. De vrijheid en speelplezier moet nog altijd voorop staan maar het mag ook niet teveel zijn. Een goed evenwicht is dus belangrijk.

      Wat ik ook nog zou doen, en dat klinkt misschien een beetje dom, maar ik zou ook eens een enquête meegeven over huiswerk. Een klein feedbackmoment waarbij ik kan weten wat leerlingen van huiswerk vinden zodat ik me deels kan aanpassen aan hun normen.

      Groetjes

      Verwijderen